v.37

2008-09-11 / 22:09:59




Vecka 37 - 6 sep - 12 sep 2008
Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Vikt: 70kg
Viktökning totalt: 11kg
SF-mått: 31cm

Känner mig inte speciellt tjock ännu... inte fan känner jag mig höggravid iallafall. Hur skönt som helst!
22 dagar kvar till BF och jag börjar tro att jag kommer klara mig igenom denna graviditet utan en minsta bristning! UNDERBART!  =D
Kommentarer!
Postat av: Marie

Ledsen att göra dig besviken.. :)

Kommenterat - 2008-09-12 / 06:46:09  | URL - http://rudies.blogg.se/
Postat av: erii

Jo vi mår bra :)

har börjat känna av foglossningen igen,

men jag sover mycket bättre..

Jo.. känner av de till o från, men inte överdrivet mycket !!



Men ska till BM idag, så blir spännande.. :P

Själv då? hur mår du? inte så länge kvar nu.. ; )

Kommenterat - 2008-09-12 / 10:21:01  | URL - http://erjca.blogg.se/
Postat av: Lisa

ja de var en pluttig liten mage du hade. men heller liten än enorm! Jag känner mej skit tjock redan och jag tror jag kommer att få en enorm mage innan de här är över.

Kommenterat - 2008-09-12 / 10:40:50  | URL - http://karolinalisanilsson.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nä trodde inte heller att de skulle vara så här "lätt" att vara gravid. Jag har ju hört av alla andra hur dåligt dom mått m.m men jag har mått super bra hela tiden. förutom att jag har halsbränan och sen blödde jag ganska mycke näsblod i början av graviditeten. Men de kunde ju ha vart värre.



haha nja Svea tycker väl inte att de är så super kul att bada, hon är en sån katt som klöser ihjäl en medans man håller på. Men har dom diarre fulla pälsen så har man inget val.

Kommenterat - 2008-09-12 / 10:59:23  | URL - http://karolinalisanilsson.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: