Luftiga semlor

2009-02-21 / 15:47:57
Ett jättebra och gott recept på semlebröd som inte blir så mastigt och kompakt som hembakta semlor kan bli.





1 liter vetemjöl special
1 paket jäst för söta degar
1/2 tsk salt 
2 tsk malen kardemumma
100 g rumstempererat smör
1 dl vit baksirap eller 1 dl strösocker 
5 dl mjölk
Ca 2 dl vanligt vetemjöl till utbakningen

Gör så här:
1. Häll vetemjöl special samt sirap eller strösocker, salt och kardemumma i matberedarens skål. Klicka i smör och smula jästen över.
2. Värm mjölken till fingervarm, 37°. Häll över ingredienserna i skålen och bearbeta kraftigt den kladdiga degen i minst 5 minuter.
3. Låt degen jäsa under lock eller bakduk i ca 30 minuter.
4. Då är det dags att arbeta degen igen. Strö ut 1 dl vetemjöl på bakbordet och stjälp upp degen. Arbeta degen smidig men försök att hålla den lite kladdig.
5. Dela upp degen i två delar som rullas ut till 2 längder. Dela varje del i 10 delar och rulla släta bullar med hjälp av den resterande decilitern vetemjöl.
6. Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt i 30 min. Sätt på ugnen samtidigt, 200 grader. Pensla bullarna med mjölk och baka dem sedan 10-15 min. Låt dem kallna på galler.
Kommentarer!
Postat av: sofia

hmm det är ju till dig man skulle styrt bilen idag ;-)

Kommenterat - 2009-02-21 / 16:12:19  | URL - http://thehurtig.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

detta recept måste jag prova =) såg alldelens underbara ut...

Kommenterat - 2009-02-21 / 20:00:40
Postat av: Sara

Det var precis vad jag behövde - ett enkelt recept på semlor. Tackar!

Kommenterat - 2009-02-23 / 11:12:14  | URL - http://zaramara.blogg.se/
Postat av: Vilda

Jag hoppas att du fortsätter med att skriva nya inlägg till din sida - den har verkligen potential :)!

Kommenterat - 2012-03-19 / 00:46:18  | URL - http://hemförsäkringidag.se
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: