58 kanelbullar

2009-06-04 / 09:27:29
bakade jag igår...




Kanelbullar hör verkligen sommaren till... *mmm*


Portioner: 45-50 bullar

Ingredienser:
13 dl (800 g) vetemjöl
1 dl strösocker eller vit sirap
1 tsk salt
1-2 tsk stött eller mald kardemumma
150 g rumsvarmt smör
1 paket (50 g) jäst för söta degar
5 dl fingervarm (37°) mjölk

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör 
1 1/4 dl strösocker
2 1/2 msk mald kanel

Pensling:
Ägg

Garnering:
Pärlsocker
Gör så här:
1. Häll det mesta av mjölet samt strösocker eller sirap, salt och kardemumma i matberedarens skål. Klicka i smör och smula jästen över.
2. Värm mjölken till fingervarm, 37°. Häll över ingredienserna i skålen och bearbeta kraftigt till en blank och smidig deg som släpper skålens kanter,
3. Låt degen jäsa under lock i skålen till dubbel storlek, ca 30 minuter. När den är färdigjäst har den en torr och glansig yta.
4. Kör några varv i maskinen. Tag sedan upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt igenom den.
5. Dela degen i två bitar, som får vila någon minut innan du kavlar ut dem. Under tiden blandar du samman fyllningen och rör till en smidig smet.
6. Kavla ut varje degbit till en avlång kaka, ca 25 x 50 cm.
7. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Rulla ihop från långsidan, inte för hårt.
8. Skär varje rulle i 24 bitar, dvs ca 2 cm breda.
9. Ställ bitarna med snittytan uppåt i pappersformar på en plåt. Täck med bakduk och låt bullarna jäsa ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250°.
10. Tryck försiktigt på bullen. Om degen snabbt höjer sig, är den färdigjäst. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
11. Grädda bullarna mitt i ugnen 5-8 minuter.
12. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.





Kommentarer!
Postat av: Wifie

Nu blev jag sugen på att baka! Blir nog en sväng förbi kvantum efter lite ingredienser idag. :)

Kommenterat - 2009-06-04 / 10:23:59  | URL - http://thewife.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag KAN inte baka utan att äta massor. Och nu ska jag banne mej ner några kilon så jag försöker låta bli gottat.. Inte lätt frö en gottegris, men jag höll mej faktiskt från att äta en negerboll som Marie ville bjuda på idag! Alltid något :-) men fy fan va sugen jag skulle vara med 58 bullar i frysen..

Kommenterat - 2009-06-04 / 13:57:03  | URL - http://idassida.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

Såg inte lite gott ut :)

Kommenterat - 2009-06-04 / 17:14:16  | URL - http://bergstedts.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: