Kokosbollar

2009-06-04 / 17:12:33
Idag har jag bakat en favorit från barndomen som mamma brukade göra...





Ingredienser

4½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1½ dl kallt vatten
1½ msk gelatinpulver
1½ dl kokande vatten

garnering
Strössel
4 - 5 dl kokosflingor
1 msk kakao


 

Beskrivning

1) Blanda strösocker, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål.Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet.Tillsätt detta till sockerblandningen.
2) Vispa alltsammans med elvisp i ca 30 min. till en pösig smet.
3) Blanda samman kokosflingorna och kakaopulvret. Sikta det om det är klimpigt.
Häll lite av det på bottnen av en långpanna, 20x30 cm.
4) Häll i smeten.. Strö över ett lager strössel.
5) Låt smeten stå kallt tills den stelnat ca 2 tim.
Skär den i bitar, ca 4x5 cm stora.
Doppa snittytorna i resten av strösslet tills bitarna är helt täckta runtom.
6) Lägg kokosbollarna på galler eller på bakplåtspapper.
7) Förvara dem svalt.

De går alldeles utmärkt att frysa in kokosbollarna. Lägg smör-bakplåtspapper emellan dem så går det lätt att ta fram en och en.

Jag står ju INTE med elvispen i en halvtimme utan låter köks-assistenten göra jobbet! Busenkelt och väldigt gott!
Min kusin Kristin och jag kallade dessa go-bitar för SLEMHJÄRNOR när vi var små. ;)

Kommentarer!
Postat av: Alex

Testade inte vi å göra gröna såna där nån gång..??? För att dom skulle se ut som slemhjärnor. =D

Kommenterat - 2009-06-04 / 18:59:09  | URL - http://alexgumman.blogg.se/
Postat av: Alex

Har fan bakat såna för nå tag sen. Fast ja stod och nötte med elvispen halva dagen. Men dina såg mycket godare ut. Mina blev tunna för att ja hade för stor form, eller för lite smet.



Kram

Kommenterat - 2009-06-04 / 19:53:20  | URL - http://alexgumman.blogg.se/
Postat av: Wifie

Åh vad roliga! :) Men lite för avancerat för mig kanske haha. XD

Kommenterat - 2009-06-04 / 21:32:27  | URL - http://thewife.blogg.se/
Postat av: sofia

åh sånna gjorde min mamma ofta till oss när vi var små :-)

Kommenterat - 2009-06-05 / 16:23:28  | URL - http://thehurtig.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: