forts på förra inlägget

2009-03-30 / 08:52:23
jo, detdär med maten... var trött igår så orkade inte skriva färdigt det som jag ville ha sagt... MEN hur som helst så trodde jag ju aldrig att det skulle gå så fort och lätt! Inte har det gått helt problemfritt men det hade jag ju inte räknat med att det skulle göra heller...
Jag har haft en plan i bakhuvudet redan innan Texas kom till världen om att helt enligt WHOs rekomendationer helamma till 6 månaders ålder och sen byta ut mål sakta men säkert och sluta amma helt vid ca 8 månaders ålder. Det vet jag ju mycket bättre nu att det funkar inte på alla barn och absolut inte på mitt. Redan vid 4 månaders ålder så tappade Texas intresse för bröstet och på slutet så fick jag vara glad om han ens sög i 3 minuter.

Vatten är han fortfarande dålig på att dricka men jag tar det med ro. Vi erbjuder honom vatten vid varje måltid utan att pressa honom. Vi har testat med olika flaskor och igår fick han testa pipmugg och lös upp som en sol och klunkade i sig betydligt mer än då han dricker ur nappflaska så där har vi nog svaret på det lilla problemet. ;)

Det är så himla roligt nu när han har blivit duktig på att äta! =D
MEN det krävs ju en hel del planering. Inte bara det att man måste packa med sig mat, sked, skål, flaska, haklapp osv när man ska bort men också att mat ska kokas och frysas in, sen så får man inte glömma att ta fram och tina den också. Nu äter ju inte Texas bara hemmalagad mat men tanken är ju att han åtminstone ska äta hemmalagad mat då vi är hemma och ta med färdigköpt i väskan när vi ska bort.
Jag tycker det är roligt att laga barnmat, det är en utmaning att försöka laga så god mat som möjligt fast man är rätt begränsad då man inte kan använda dom smaksättningar man är van vid då man lagar "vuxenmat".
Och sen så blir det betydligt billigare och helt säkert nyttigare också vill jag tro.

Kommentarer!
Postat av: Lotta & Joel

Vad kul att det gått så bra... :) Joo tror helt säkert att hemma lagad mat är betydligt nyttigare- då vet man ju iallafall vad som finns i den... =)

Kommenterat - 2009-03-30 / 09:40:45
Postat av: Ida

Det blir också väldigt mycket mindre skräp när man gör egen barnmat! När jag har varit lat och köpt myket färdig mat till M så måste man ju gå med glas-återvinningen titt som tätt också! De är ju också väldigt mycke billigare :-)

Kommenterat - 2009-03-30 / 13:16:55  | URL - http://idassida.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: