14

2009-10-23 / 11:02:42

Om 2 veckor sitter jag på ett plan påväg till Aruba... hur sjukt är inte det då?

Texas har sovit 2 nätter på rad utan att vakna en enda gång, underbart! Dock så är jag lite orolig när jag vaknar på morgonen och undrar om ungen fortfarande lever.
Jag har till och med stigit upp när Fredrik åker till jobbet... när det fortfarande är MÖRKT ute... och ungen fortfarande SOVER! Hur sjukt är inte DET då? ;P

Har hunnit med att rulla ihop 48 chokladbollar a la Sofia nu på morgonen och har precis provsmakat en med en kopp kaffe. Ååh så gott!

På tal om recept så efterfrågades mitt recept på kärleksmums och det är väldigt enkelt. Jag tog ett helt vanligt recept(ur boken:sju sorters kakor). MEN hemligheten är den att jag gör en dubbel sats glasyr. ;)





Ingelas kärleksmums

150g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
150g smör
4 msk starkt kallt kaffe
2 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
7 dl florsocker

Garnering:
Kokosflingor

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 30x40cm.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.

Låt kakan svalna. Smält under tiden smöret till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Bred glasyren på kakan. Strö på rikligt med kokos. Skär kakan i fyrkantiga bitar.



Egen kommentar:
Jag kommer aldrig sluta tjata om detta men använd SMÖR och inte nå margarintjafs!

Jag brukar blanda ner mjölken i det smälta smöret så svalnar det på en gång och man slipper vänta.

När ni ska blanda ner mjölet+de torra ingredienserna så använd INTE elvispen. Ta en slickepott och vänd försiktigt ner utan att röra för mycket. Och detta gäller alla mjuka kakor.

Grädda inte kakan för länge. I min ugn tog det 15 minuter. Använd en sticka och kontrollera efter 15 min.

Var snabb med att hälla på kokosen på glasyren så den inte hinner stelna.

Jag vet att man kan använda strössel istället för kokos men själv använder jag alltid kokos för strössel är oftast lite smaksatt med någon fruktsmak eller liknande och jag tycker inte att det passar till denna kaka.


Kommentarer!
Postat av: Sofia

300g smör och 14dl florsocker;) ja, det lät sjukt gott!:)

Kommenterat - 2009-10-23 / 11:42:14  | URL - http://thedream.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag vill också gifta mig med dig! :D

Kommenterat - 2009-10-23 / 11:45:02  | URL - http://solouniko.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

samma recept som vi använder och det blir juh suuuper gott!! Håller med dig - SMÖR ska det vara... och till chokladbollar passar extra saltat bra :)

Kommenterat - 2009-10-23 / 13:55:54  | URL - http://bergstedts.blogg.se/
Postat av: Jonna

Tack snälla du :D

Kommenterat - 2009-10-24 / 19:39:24  | URL - http://jjonnaa.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: