Veckomatsedel

2010-03-01 / 19:24:03
Jag har med åren blivit rätt duktig på att planera matsedlar. Från att ha småhandlat var och varannan dag till att planera och handla för en HEL vecka(MASSA vuxenpoäng).
Och inte bara det... nu den senaste tiden(då livet som mammaledig inte direkt gynnar ekonomin) så har jag tagit det till en helt ny nivå och planerar veckomatsedeln (delvis) utifrån vad som är på extrapris just den veckan. Och samtidigt då det är riktigt bra pris på något(kött, kyckling, fisk) så passar jag på att köpa hem lite extra att sätta i frysen.

Såhär ser veckans matsedel ut:

Måndag: *censur*
Tisdag: Kebabgryta med ris
Onsdag: Fisksoppa
Torsdag: Stuvade makaroner och korv
Fredag: Bacon och ost-gratinerad kyckling och klyftpotatis
Lördag: Hemmagjord pizza
Söndag: Hemmagjorda köttbullar, mos och sås


Fredagens middag, bild och recept skapat av användaren Cayene på matklubben.se

När jag planerar veckomatsedeln så tänker jag oftast på att variera maten, typ en kycklingrätt, en fiskrätt osv. Sen har jag i åtanke att det även ska passa Texas(så det inte är crazy hot eller så... annars äter han precis allt). Nån form av grönsaker ska alltid finnas med, förutom grönsakerna i grytan, soppan osv. blir det oftast bara lite skivad gurka och tomat. Ibland blir det grönsallad med vinägrett och ibland blir det någon kokt eller ångkokt grönsak/grönsaksblandning.

Sen strävar jag efter att ha så lite halvfabrikat som möjligt och försöker så gott det går att undvika glutamat och annat tjafs. Fettsnålt finns däremot inte i min värld utan det är fet creme fraiche och vispgrädde/mellangrädde som gäller. Och riktigt smör, aldrig margarin.
Pulversåser hittar du inte i mitt skafferi då jag är en jävel på att laga goda såser. ;) Svårt att misslyckas då jag oftast använder mig utav just smör, grädde och creme fraiche.
Pulvermos nej nej.

Och visst kan det bli "sämre" mat med mycket halvfabrikat då och då när man jobbar mycket och kommer hem vrålhungrig. Då är det lätt hänt att det blir blodpudding eller korv och makaroner. Jag är inte mer än mänsklig. ;)

Inspirationen hämtar jag nästan bara från min favvo-matsajt www.matklubben.se där jag surfar runt och dregglar lite varje dag. ;)

Hur tänker DU när du handlar och planerar mat? Jag hoppas att jag kunnat ge iallafall någon lite tips och råd. :)

Kommentarer!
Postat av: Soppa

Måndag cencur = MAX



såg eran bil på parkeringn men såg inte er och hade inte med min mobbe,,

har jag rätt ??



Jag handlar oxå efter det som är billigt och gör nått trevligt av det.

Kommenterat - 2010-03-01 / 20:17:49  | URL - http://thehurtig.blogg.se/
Postat av: sanna

jag hoppas du har rätt! det är faktiskt en riktig charm i lägenheten som jga själv föll för direkt jag såg den :)



det är svinsmart med veckomatsedel, man slänger mindre när man verkligen planerar och inte bara ströhandlar. men jag är så oinspirerad just nu, vill göra lite grytor och pajer tex. ska kika in på sidan du tipsade om! :)

Kommenterat - 2010-03-01 / 21:46:57  | URL - http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag är KASS på att planera veckomatsedel, men jag lagar "riktig" mat 5-6 dagar i veckan och ser alltid till att göra stora kok så det blir matlådor till dagen efter eller några att sätta i frysen. Frysen är alltid full, kylen är alltid full. Så det enda som saknas i vår vardag är ju denna matsedel, men sånt är jag allt för impulsiv och opålitlig för. ;)

Kommenterat - 2010-03-02 / 06:48:17  | URL - http://rudies.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag försöker också göra veckomatsedlar, livet blir så mycket enklare när man slipper det ständiga tjatet om "vaad ska vi äta idag". Vi storhandlar eller veckorhandlar också. Frysen är alltid full men ändå känns det som att man aldrig har det man vill ha ;) Haha! Gör oftast mkt mat så det finns till lunch dagen efter, annars är just lunch något vi är vääldigt dåliga på här!



Försöker också att använda så lite halvfabrikat som möjligt och göra det mesta från grunden, Milla får standard mjölk och riktigt smör. Antar att det kommer bli lite svårare med maten när både jobbar och M går på dagis, men så länge man planerar borde det gå bra! :)

Kommenterat - 2010-03-02 / 09:30:47  | URL - http://solouniko.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: