Kycklingwok

2010-10-24 / 15:32:31

...med nudlar och grönsaker i sötsur sås!



Hemmagjord sötsur sås som smakar som på kinarestaurang
 
1 msk olja
1 vitlöksklyfta, pressad
½ tsk salt
3 msk strösocker
4 dl kycklingbuljong
1 msk potatismjöl
1 msk vinäger
2 tsk tomatpuré
3-4 ringar konserverad ananas(liten burk) i bitar + juicen som ananasen ligger i

Häll juicen från anananaskonserven i en kastrull tillsammans med alla ingredienser förutom ananasbitarna. Låt koka upp tills såsen tjocknat. Blir såsen inte nog tjock så red med lite mer potatismjöl(utspätt i lite vatten) eller maizena redning eller dylikt. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt, tomatpure eller vinäger efter smak. Du kan sätta i en tesked(eller mer) sambal oelek om du vill ha en starkare sås. Ställ såsen åt sidan och tillsätt ananasbitarna.

Kycklingen(3 filéer) strimlar jag och steker på hög värme i stekpanna och saltar. Sedan tillsätter jag 2 morötter i strimlor, 1 grön paprika i bitar och 1 liten burk vattenkastanjer. När det har fått steka på en stund så häller jag över sötsur såsen.   

Nudlarna(4 "portionsnystan typ ICAS äggnudlar) kokar jag(enligt förpackningen) och wokar sedan i olja i wokpanna. Precis innan servering häller jag över sötsur såsen(med kyckling och grönsakerna i) i wokpannan tillsammans med nudlarna. Serveras med fördel tillsammans med thai sweet chili sås!

Föredrar man att äta ris till så kokar man helt enkelt ris istället för nudlar och blandar det inte med sötsur såsen...
Räcker till 4-6 portioner.

Smaklig måltid!  



Kommentarer!
Postat av: Lotta & Joel

Såg riktigt mumsigt ut :)

Kommenterat - 2010-10-24 / 16:20:16  | URL - http://bergstedts.blogg.se/
Postat av: Sofia

mmmm visst var det sammma som vi åt hos dig ?

Kommenterat - 2010-10-24 / 22:42:53  | URL - http://thehurtig.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: