Veckans matsedel

2010-09-07 / 16:30:18
Jag har knåpat ihop en matsedel utifrån ICAs erbjudanden och vad som finns i kyl och frys.

Måndag: Kinagryta med ris
Tisdag: Kinagryta med ris - det blev MYCKET ;)
Onsdag: Pasta med skinksås
Torsdag: Helstekt kyckling i ugn med ris/potatis+rotfrukter och sås
Fredag: Rester från torsdagens middag
Lördag + söndag: Det vet man aldrig men kanske tacos på lördagen och älgköttsoppa på söndagen

Jag ÄLSKAR att laga god, vällagad mat! Min passion för mat och bak kan gå lite i vågor beroende på hur jag mår(gravidillamående=not so much) och hur mycket tid jag har. Nu har jag gott om tid så då är matlagningsintresset på TOPP!

Här är recept på kinagrytan som är god och lättlagad. Jag använde mig av ICAs grytbitar av fläskkött(49:90kr/kg) som jag skar i mindre bitar. Det blev jättebra, mört och gott! :) Paprikor hade jag i kylen som låg och väntade på att ätas upp så det var ju perfekt att använda mig av dom.




Kinagryta

500 g benfritt griskött av t . ex . skinka eller bog
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 paprikor , gärna olika färger
2 små burkar ananas i juice
2 msk soja
3dl vatten
1 hönsbuljongtärning
3 msk vinäger
1 msk tomatpuré
1 tsk mald ingefära
1 krm svartpeppar
1 tsk salt
maizena redning eller dylikt


Skär köttet i strimlor.
Skala löken och skär den i klyftor.
Skala vitlöken.
Skölj, kärna ur och strimla paprikan.
Låt ananasen rinna av men spara juicen.
Koka upp soja, buljongtärning, vatten, vinäger, ananasjuice, tomatpuré och kryddor i en kastrull.
Lägg i kött, lök och vitlök.
Låt alltsammans koka på svag värme under lock ca 15 minuter.
Lägg i paprikan och låt grytan koka några minuter till.
Smaksätt med salt och mer kryddor om det behövs. För mer sting i grytan så kan man tillsätta sambal oelek.
Skär ananasen i bitar och lägg dem i grytan. Red grytan med maizena redning eller dylikt.
Servera gärna med kokt ris.



Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: