Förlossningsberättelse nr 2

2011-01-15 / 22:41:30
På lördagkvällen den 8/1 började slemproppen att släppa. Jag skuttade ut ur badrummet och berättade ivrigt åt Fredrik och han gick och hällde ut sin öl i slasken... man vet ju aldrig. ;) 
Men det var lugnt i magen och på söndagen den 9/1 så släppte resten av slemproppen, fortfarande lugnt i magen men en känsla i min kropp som sa att det snart är dags. Jag tyder min kropps signaler som talar om för mig att vila och äta.

Natten mellan söndagen och måndagen sover jag väldigt gott. Till min stora besvikelse. Jag ville ju så gärna att det skulle sätta igång!

Måndag morgon var jag låg och sa att det blir ingen bebis... men ack så fel man kan ha, för bara ett tag senare börjar svaga värkar med ca 20-30 minuters mellanrum komma. Timmarna går och dom gör ondare och kommer aningens tätare.

Efter lunch vid 13:30-tiden bestämmer vi oss för att ringa till farmor och be henne komma efter hon har slutat jobba. Då har jag värkar med 7-8 minuters mellanrum och jag känner att det är förlossningsvärkar.
Kl 15:00 ringer vi igen och ber henne sluta lite tidigare och komma så fort hon kan... jag har tagit ett bad för att se om värkarna skulle avta men det gjorde dom ju som tur var inte. Jag packade färdigt bb-väskan och gjorde mig iordning för att åka till Sunderby sjukhus.
Ringde förlossningen och sa att jag ville komma in och föda barn ikväll och jag var så välkommen.

Från ca kl 15:00 har jag då haft regelbunda starka värkar med 5 minuters mellanrum.

Farmor kommer kl 16:00 och vi gör oss iordning och åker till sjukhuset. Framme på FL 16:50. Jag får ett rum och blir ombytt och sen kopplar dom upp mig på CTG. Efter en undersökning visar det sig att tappen är helt utplånad och jag är öppen 4 cm.

 

Jag grabbar tag i en rullator och går i korridorerna. Fredrik tar lite kaffe och vi kollar lite Per Morberg i fikarummet. Jag står och hänger mot rullatorn och vankar fram och tillbaka då och då.
Några värkar är intensivare och ondare än andra och kl 18:15 får jag en sån intensiv värk så jag håller på att rasa ihop av smärta i samma stund som vattnet går. Jag piper till Fredrik -Hjälp mig!

In på rummet och jag ber om lustgas, NU!
En ny undersökning visar att jag är öppen 6cm och huvudet har kommit ner rejält. BM tror att det kan komma när som helst nu och jag tänker bara -jo tjena.
Dom sätter en elektrod på bebis huvud och bara en stund efter det känner jag hur sladden till elektroden vrids fram och tillbaka där nere... bebisen roterar runt och sjunker ner ytterligare. 
BM och undersköterskan tar på sig förklädena och ser lite oroligt på mig och säger att jag måste tala om så fort jag känner mig "bajsnödig".
Och jag tänker bara - men vad tror hon?! Varför skulle det gå SÅ fort?



18:45 kommer VÄRKEN FRÅN HELVETET och jag suger på lustgasen för glatta livet! Jag var nära på att svimma, den var så intensiv och överjävlig! När den äntligen är över tar jag av masken från ansiktet och gapar med lustgasröst åt Fredrik: -Den kommer nu!!!

Fredrik tröck på knappen och in kom BM och undersköterska, en kort stund senare kom även en till BM.

Började krysta kl 18:55. Efter några hemska minuter med smärta och skrik så ligger jag med bebisens huvud halvvägs ut mellan 2 värkar och det gör så ONT DET GÖR ONT MEN DET GÅR.
Kl 19:05 glider hon ut. Våran bebis! Smärtan byts blixtsnabbt ut till total LYCKA! Jag känner en sån enorm kärlek för bebisen som dom håller upp framför mig! Jag tjuter av glädje, kan inte hålla tillbaka... känslorna är helt och hållet omöjliga att beskriva, KÄRLEK!
Dom lägger bebis på mitt bröst och den har ett tjockt lager fosterfett på sig, MASSOR med mörkt hår och världens vackraste. <3

Det visar sig vara en liten tjej, precis som jag och Fredrik trott hela tiden. <3 Våran dotter, våran underbara dotter!

3510g tung och 50cm lång.


Stolta pappan <3

Moderkakan kommer ut utan problem och jag är hel och behöver inte sys någonting.

Jag är supernöjd med denna förlossning! Den kunde inte ha varit bättre. Det är helt fantastiskt att föda barn!
Och vem kunde ha anat att det skulle gå så fort?

Jag kände mig så jäkla duktig också, klarade mig på bara lustgasen och så himla skönt att kroppen jobbade på så bra själv. Det var ju i princip en helt och hållet naturlig förlossning om man bortser från lustgasen.

Nu mina vänner så hoppas jag för allt i världen att det en dag kommer att dyka upp en förlossningsberättelse nr 3 på bloggen i framtiden. <3 <3 <3



Kommentarer!
Postat av: sanna

ååh, jag blir helt rörd av att läsa, gud vad underbart!! det är så häftigt att få föda fram sitt barn, även om det gör ont. gud vad jag ser fram emot det (igen) :)! jag vill också väldigt gärna ha tre barn, men vi är inte riktigt överrens där, jag coh j ;)

Kommenterat - 2011-01-15 / 23:21:53  | URL - http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Emma

Det måste vara det häftigaste som finns, att föda barn! Man blir alltid så himla rörd av att läsa förlossningsberättelser :) Skönt att allt gick så himla bra och fort dessutom. Jag minns att det absolut VÄRSTA var när huvudet var halvvägs ute mellan två krystvärkar, fy fasen vilken outhärdlig smärta! Men sekunden senare glömmer man bort det :)



Jag hoppas att jag klarar mig på bara lustgasen nästa gång också och att det går lika bra som sist, det är verkligen häftigt hur kroppen fungerar!

Kommenterat - 2011-01-15 / 23:50:36  | URL - http://solouniko.blogg.se/
Postat av: Marie

Herregud vilken perfekt förlossning det gjorde du riktigt bra. Det är alltid så roligt att läsa förlossningsberättelser. :D

Kommenterat - 2011-01-16 / 07:20:39  | URL - http://rudies.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh så härligt, det låter som en idealisk förlossnig. Det är en sån otroligt häftig upplevelse när kropppen styr helt själv.

..jag längtar redan så mycket efter min fjärde förlossning.

Kommenterat - 2011-01-16 / 07:55:54  | URL - http://idassida.blogg.se/
Postat av: Kicki M

Vad skoj att läsa och härligt att det gick så bra. Jag som är full av gravidhormoner sitter och tjuter som en stucken gris, haha! Jag väntar och längtar till april. Vet ju egentligen inte alls vad jag har att vänta mig, men det kanske är lika bra det..skratt. Tror den där smärtan går över rätt fort när man väl håller sin älskling i famnen.

Grattis till flickan :-) Vi får ta någon "mamma-fika" på stan framåt maj!

Kommenterat - 2011-01-16 / 11:29:05
Postat av: Kicki M

(skriver igen, för jag ser inte min kommentar)



Vad skoj att läsa och härligt att det gick så bra. Jag som är full av gravidhormoner sitter och tjuter som en stucken gris, haha! Jag väntar och längtar till april. Vet ju egentligen inte alls vad jag har att vänta mig, men det kanske är lika bra det..skratt. Tror den där smärtan går över rätt fort när man väl håller sin älskling i famnen.

Grattis till flickan :-) Vi får ta någon "mamma-fika" på stan framåt maj!

Kommenterat - 2011-01-16 / 11:31:27
Postat av: Emelie

Stort grattis till er söta dotter! :) åh så härligt att läsa om en sån bra förlossning, jag längtar mer o mer nu :)

Kommenterat - 2011-01-16 / 13:16:33  | URL - http://em3lie.blogg.se/
Postat av: Sofia

Härlig förlossningsberättelse! Du är skitduktig!:)

Kommenterat - 2011-01-16 / 14:51:12  | URL - http://thedream.blogg.se/
Postat av: Elin

Go girls!! Jag reagerade direkt när jag såg rubriken, förlossningsberättelse nr 2! Tänkte, att här kommer det att bli fler bebisar :) härligt att höra!!

Ja, jag läste nån stans att blogg appen var

På g. Hoppas snart! Kramar till er!

Kommenterat - 2011-01-17 / 23:43:35  | URL - http://norenare.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: