Mina bästa tips till ensam-ätaren

2009-06-16 / 16:56:35
När man som jag(och Karro) har en karl som jobbar dygn en sisådär 7 gånger i månaden så betyder det att man måste laga mat bara till sig sjäv en sisådär 7 gånger per månad. Inte ett dugg kul om ni frågar mig.

Många gånger har det hänt att det inte blivit något vettigt alls till middag... mackor, filtallrik, ett paket nudlar eller kanske en halv påse chips har fått agera middag ett par gånger.

Men med åren har man lärt sig att äta lite vettigare middagar.



Så här kommer mina bästa tips för dig som äter ensam:

1. Ha många olika basvaror hemma. Jag har till exempel alltid creme fraiche, mellangrädde, många olika grönsaker, lök, ägg, skinka(till pålägg), pasta, ris, bulgur osv hemma. Då är det lätt att slänga ihop t.ex en skinksås(skinka, creme fraiche/grädde, lök, kryddor) som man äter till pasta. Och vill man att det ska gå tok-fort så kan man alltid slänga ihop en omelett(ägg, skinka, tomat) och äta med lite hårdbröd till.

2. Laga storkok och frys in 1-portions matbackar.

3. När man lagar tacos kan man köpa extra mycket köttfärs och frysa in taco-köttfärs portionsvis i plastpåsar och ha till tex taco-sallad eller varför inte värma på med creme fraiche i en kastrull och äta till pasta...

4. Frysta räkor är toppen att ha hemma! Släng ihop en snabb räkpasta(räkor, creme fraiche, grädde, sambal oelek, pasta) eller gör en räksallad. Är du extra slö så gör bara en räkmacka med ägg, majonäs och grönsaker.

5. Bjud hem någon på middag så blir det genast mycket roligare att laga mat.

6. Och det BÄSTA tipset! Laga mycket mat dagen innan till middag och gör iordning en matlåda som du slänger in ett par minuter i mikron och sen avnjuter. ENKLARE än så blir det inte.
Kommentarer!
Postat av: Marie

Uuuh, jag orkar aldrig laga mat till mig själv, det sugen verkligen! Bra tips! :)

Kommenterat - 2009-06-16 / 18:20:51  | URL - http://rudies.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skitbra tips!! Det sista är bra! Då får båda matlåda, ni blir nöjda, jag och Barre slipper Sodexho. Men blir det inte 14 mål i månaden? Två per dag, lunch och middag?

Kommenterat - 2009-06-16 / 18:34:54
Postat av: Karolina

Antar att det var min gubbe som skrev den anonyma kommentaren där uppe...



Men yes bara bra tips! Tyvärr är jag sällan sugen på mat heller när jag är ensam..! Vad beror det på då?

Kommenterat - 2009-06-16 / 18:38:40  | URL - http://johalina.blogg.se/
Postat av: Karolina

Svar: Joo visst är det länge kvar till november, ingen brådska! Stress är det sämsta man kan utsätta kroppen för :)



Jepp midsommar i byn och festival på backen blir det där! Ska bli grymt kul :D

Kommenterat - 2009-06-16 / 18:43:31  | URL - http://johalina.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

Jamen visst är det tråkigt att laga och äta själv...alltid roligare tillsammans :), men snart behöver man ju inte äta middag eller lunch ensam då de små blir större :)

Kommenterat - 2009-06-16 / 20:51:13  | URL - http://bergstedts.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bra tips! Jag är också annars en sån som bara äter en filtallrik eller några mackor då jag är ensam.



Om du vill får du gärna dela med dig om du har ännu mera tips på nyttigare "snabbmt" som man snabbt kan slänga ihop till barnen innan de ska iväg på träningar.

Just nu lever mina stackare mest på färdig-pytt med ägg, potatisbullar, blodpudding, makaroner och korv/köttbullar och gröter... inte så himla kul i längden;)



Om du inte hittar några roliga nya jobb att söka så kan du ju alltid starta egen catering/resturang/matlagningskurs eller skriva en egen receptbok!=)

Mrs Bree Larsson... eller Barsk (om det var så han hette);-D

Kommenterat - 2009-06-17 / 12:56:05  | URL - http://thedream.blogg.se/
Postat av: Karolina

4,5 dl är en tiondel av kroppens totala blodmängd, så egentligen är det inte så mycket :)



Tack! Var ska ni fira midsommar?

Kommenterat - 2009-06-18 / 09:30:06  | URL - http://johalina.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: