Beslut

2011-01-28 / 12:33:03
Efter att ha funderat och grubblat i ett par veckors tid så tog vi ett beslut igår. Texas ska få vara hemma ett par månader och börja gå 15 timmar först till hösten.
Från och med höst-terminen det år barnet fyller 3 så är det ju gratis dessutom.
Så han kommer ju ändå gå 15 timmar i ett helt år innan Tilde ska börja på dagis 1år och 7 månader gammal hösten 2012.

Det känns som att vi tagit ett väldigt bra beslut!

Vi får ta oss iväg på öppna förskolan och på mammafikor och träffa andra barn, det kommer att bli toppen! :)

Han kommer att gå på dagis februari ut under uppsägningstiden. Och när han börjar om i höst så ska vi söka in honom på en annan avdelning(då det har varit lite struligt med personalen på hans nuvarande avdelning=nya ansikten varje vecka).
Kommentarer!
Postat av: Tana

Tack:)

Kommenterat - 2011-01-28 / 12:54:14  | URL - http://lifeoftana.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Äh, barn mår bra av att vara på dagis, dom utvecklas på ett helt annat sätt och tycker säkert det är roligare att vara med sina kompisar än att kanske sitta hemma med en mamma som blir stressad över att man känner att man MÅÅÅSTE hitta på ngt för deras skull :)



Kommenterat - 2011-01-28 / 13:37:19  | URL - http://rockstarmadre.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tycker att ni har tagit ett vra beslut er familj, känns det bra för er så är det bra helt enkelt. Du märker om Texas får för lite "stimulans"!

Dagis kanske är bra för barn sutveckling och det kanske är viktigt att de får träffa andra barn. Men det är också viktigt att de får tid att växa och utvecklas på just sitt sätt, tid att lära känna sitt nya syskor, tid att bara vara. Jag älskar att ha barnen hemma och jag kommer att ha svårt att lämna dem på förskolan till hösten när jag ska vata hemma med bäbis, men det är något att ta sej en funderare över då och inte nu.

Det är en lösning som kanske funkar för alla, men det är ju tur at alla får göra olika ;)

Det finns all tid i världen för dagis-utveckling.

Kommenterat - 2011-01-28 / 13:58:59  | URL - http://idassida.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag tror du vet var jag står, för oss känns det jätte bra att vänta med dagis, det kommer ju tids nog ändå.

Ibland kan jag tycka att det är sån panik att barnen ska utvecklas så fort, o att dom flesta tycker att dom gör det bäst på dagis. Lilly får ju hjälpa till med en massa vardagliga saker hemma o måste ju lära sig att samsas o vänta på lillasyster. Så nånting lär dom nog sig hemma oxå ;-)

Vi har inte haft det minsta lilla problem med svartsjuka o avundsjuka o mkt är nog pga att dom alltid är tillsammans.

Jag har personligen svårt att tro att jag om tio år kommer tänka tillbaka på den här tiden o ångra att Lilly inte gick på dagis.

Bara lyxen att inte ha några tider o passa, jag älskar det!

Precis som du säger får man ju kanske anstränga sig lite o se till o träffa andra barn, men det är ju bara roligt man vill ju själv oxå träffa lite folk ibland :-)



Som sagt, det är ju tur att alla får bestämma själva vad som passar deras familj bäst även om det inte alltid är så lätt att veta.



Kommenterat - 2011-01-28 / 17:08:12
Postat av: Emelie

Har exakt Samma tankar ang det där med dagis när nummer två kommer.. Svårt beslut, men jag kommer då aldrig ångra de dagar jag spenderar med mitt/mina barn. Min vecka är Vilma hos dagmamman ca 2 dagar där. O jag är glad att kunna gr henne tid med mig, hon ska inte behöva växa upp på dagis då jag har möjlighet att lägga upp det på annat sätt :)

Kommenterat - 2011-01-28 / 22:10:44  | URL - http://em3lie.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

Du ska se att det blir bra! Du vet juh hur jag tänker också... vi får se till att grabbsen får busa ;)

Kommenterat - 2011-01-29 / 10:25:14  | URL - http://bergstedts.blogg.se/
Postat av: svägerskan elin

Det viktiga är att det känns bra för er! Å Texas är en så mysig kille så det kommer att bli kanon :) Å om det är gratis först till hösten då förstår jag att valet var "lätt" för dig.

Kommenterat - 2011-01-29 / 21:14:15
Postat av: Emma

Skönt att ni kommit fram till ett beslut. Jag tycker det är skitsvårt och har funderat endel kring hur vi ska göra med Milla när jag är mammaledig igen. 15 timmar/vecka är ju iofs inte så mycket men samtidigt har jag henne gärna hemma även om det innebär extra avktivering och planering för oss.



Hon kan nog också behöva tid att växa in i den "nya familjen" som blir och lära känna syskonet i lugn och ro. Visst är det "bra" med dagis men jag tror inte det ger henne nått som hon inte kan få hemifrån likagärna. Hon hinner gott och väl få sin tid på dagis sen om hon får vara hemma första tiden med oss. Men ja, vi får väl se hur det väl blir när vi är där. Men man har helt klart många funderingar kring det här :)

Kommenterat - 2011-01-31 / 22:22:34  | URL - http://solouniko.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: